HTML

Biciklivel a Közgázra

Belváros, fiatalság, értelmes emberek = biciklis paradicsom!!!

Csatlakozz hozzánk a Facebookon is!


Jelöld be a Biciklivel a Közgázra csoportot!

Akik nyélen rakják

2009.06.24. 12:53 gyüvi

Onanizálnak-e a szociológusok?

A kissé hatásvadász cím utalás Pete örökbecsű bonmotjára, miszerint "a szociológusok maszturbálnak". Erre a sommás megállapításra egy hosszas eszmefuttatás után jutott Pete, ami arról szólt, hogy miben különbözik a közgazdaságtan és a szociológia módszertana. Mindez onnan jutott az eszembe, hogy elolvastam ezt a szakdolgozatot.

A záró egység a városi kerékpározás szimbolikus jelentéstartalmainak modernitás és posztmodernitás kettősén alapuló rövid elemzését kísérli meg, kiegészítve a Critical Mass felvonulások egy tipikus kollektív aktusa mögöttes jelentéseinek egy lehetséges értelmezésével.

Hát, én nem is tudom, hogy erre mit mondhatnék... ;)

(Forrás: http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090623/tanulmany-angolul-budapesti-critical-mass-rol kommentjei között találtam)

4 komment

Címkék: pete szakdoga szociologia


A bejegyzés trackback címe:

https://kozgazbicikli.blog.hu/api/trackback/id/tr371205482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aadaam 2009.06.29. 12:52:38

Sajnálatos módon az idézett mondást hátrányára ferdítetted.

Bár Tordai Zsolt esetében lehet szó onanizálásról, azért mégsem kellene minden szociológust automatikusan férfinak tekinteni.

Ónán a Biblia szerint Júda fia (!) volt, és Ónán bűnét elkövetni leginkább férfiak tudják. Arról ne is beszéljünk, hogy a maszturbáció és az onanizáció között, szerintem, van egy lényeges különbség: míg előbbi öncélú és improduktív tevékenység, utóbbi inkább csak terméketlen.

"Ekkor azt mondta Júda Ónánnak: Menj be a bátyád feleségéhez, vedd el őt mint a sógora, és támassz utódot a bátyádnak!
De Ónán tudta, hogy az utód nem az övé lesz. Ezért amikor bement a bátyja feleségéhez, a földre vesztegette a magot, hogy ne támasszon utódot a bátyjának."
www.tankonyvtar.hu/main.php?objectID=5301323


Hogy magát az szakdolgozat idézetet is kommentáljam: ez a mondat erősen tömörítve összefoglal egy nagyobb szövegbeli egységet. Van értelme, de nyilván önmagában teljesen nem érthető meg. Nekem pl. több ötletem is van arra, hogy a városi kerékpározás, és annak kultúrája szimbolikusan hogyan illeszkedik a modernitás és posztmodernitás kettős mezejébe, habár a dolgozatot (még) nem olvastam. De ez biztos azért van, mert szociológiát tanulok.

Annyiban egyetértek, hogy a magyar (társadalom)tudósoknak törekedniük kellene egy kevésbé komplikált nyelvezet használatára. Ez más országokban, más nyelvek esetében már működik. De ez egy másik vita.

Zárásképp pedig engedtessék megjegyeznem, hogy a közgazdaságtan művelői szintén hajlamosak öncélú, értelmetlen dolgokat publikálni, legfeljebb cselesebbek, mint a szociológus kollégák. Eszköztáruk nem szavakra korlátozódik, hanem kvázi-matematikai nyelvük leplével takargatják földre vetett magjaikat.

gyüvi · http://kozgazbicikli.blog.hu 2009.06.29. 15:09:56

nem akarok szemantikai vitába belecsúszni, de a maszturbáció és onanizálás konnotációjában nem különbözik jelentősen (szinonimaszotar.hu/keres/onaniz%C3%A1l), habár abban igazad van, hogy onanizálást csak férfiakra használják. :)

Pete megjegyzése (és a poszt is a maga szerény módján) nem a szociológusok nyakatekert nyelvezetére próbálta meg felhívni a figyelmet, hanem a két tudományág eltérő metodológiájára. Az tény, hogy a közgazdászok is tudnak alkotni, kedvencem, amikor egy mondat csupa angol kifejezésből áll, felesleges igekötőkkel megtűzdelve. :)

egyébként nem akarsz posztokat írni a blogra? tök jó a stílusod! ;)

aadaam 2009.06.30. 00:17:35

@gyüvi:
Lebuktam, Petét nem olvastam, így némileg félreértettem a dolgot. Annyira azonban mégsem; módszertani kifogásaimra is igyekeztem utalni burkoltan.

Köszönöm a megtisztelő felajánlást, de nem szeretnék posztokat írni. Már nem nagyon járok a Közgázra, így nem lenne hiteles. Meg annyira nem is szívügyem - az egyetem, nem a biciklizés.
Épp azt néztem, hogy végül az öltöző-kérdésben írt levelemet kiraktad-e (válaszoltam, hogy hozzájárulok), amikor feltűnt a szociológusokra utaló cím.

gyüvi · http://kozgazbicikli.blog.hu 2009.07.02. 01:08:26

@aadaam: mivel nyáron uborkaszezon van, ezért azt a levelet betáraztam a következő hétre, nyugi, meg fog jelenni! :)

engem érdekelne, milyen ötleteid vannak arra, hogy a "városi kerékpározás, és annak kultúrája szimbolikusan hogyan illeszkedik a modernitás és posztmodernitás kettős mezejébe". ha emberi nyelven formába tudod önteni, azt simán kitennénk a blogra! :)
süti beállítások módosítása